Kambodsja – Siem Reap – Angkor
Jeg
hadde ikke tenkt å reise til Kambodsja, men når jeg først var i strøket måtte jeg
få med meg Angkor. Angkor (Thom og Wat) var sentrum for khmeer-kongenes rike
fra 802 til 1431. Mens Harald Hårfagre samlet Norge, utropte kong Jayavarman 2
seg nesten 100 år tidligere (802), til intet mindre enn "Verdens
konge".
Her er
mange og enorme monumenter. Angkor Thom kan på denne tiden ha vært verdens
største by, med en befolkning på inntil en million mennesker. I dag er det
cirka 70 bygninger igjen, mens det på storhetstiden var tusenvis av bygninger. Tenk
hvordan dette må ha sett ut! Her er det buddhistiske og
hinduistiske templer om hverandre. Skulle ønske at jeg hadde minst
grunnfag i religionshistorie.
Det er
stor avstander mellom monumentene, og jeg har leid meg en sjåfør og guide i 2
dager, som jeg betaler 240 kroner (for begge dagene). Det er veldig varmt og
fuktig (37 grader), så det er deilig å ha en egen minibuss til disposisjon, med luftavkjøling og så mye vann jeg ønsker å drikke (og det blir en del liter i
løpet av dagen).
Jeg var i Kambodsja i 1997 (i Phnom Penh), og da var det
fattigslig og nedslitt, men veldig interessant. Da satt jeg på mopeder som
framkomstmiddel, drosjene var nedslitt og skranglete. Å komme til Siem Reap 15 år
senere er en veldig spesiell opplevelse. En ny, flott og effektiv flyplass.
Siem Reap er en by med store kontraster, gammelt og nytt, rikt og fattig, i en
salig blanding. Dere som har vært her tidligere, for 10-15 år siden, ville ikke
kjent dere igjen i dag. Det er massevis av nye bygg, blant annet mange nye
hoteller.
Det mest forekommende framkomstmidlet er moped, men også
masse biler. Jeg synes at privatbilparken her har høyere nivå enn i Oslo, i
betydning at det her gjennomgående er nye og dyre biler. Lexus er jo et
spesielt bilmerke, så selv jeg som ikke er opptatt av biler, legge merke til det
når jeg ser en Lexus. Jeg bor 3-4 kilometer utenfor sentrum, så på min første
tur med tuk tuk tl sentrum blir jeg overrasket å se så mange Lexuser. Jeg registrerer 15 Lexuser
på denne turen. Og selv her er de dyre, fra kr 700 000. Det er også massevis av
landrovere. Turismen har tydeligvis bidratt til at det har vokst fram en
betydelig kjøpesterkt middelklasse.
Siem Reap har lenge vært en turistmagnet, men min guide sier
at det særlig har tatt av fra 2004.
Velstanden i landet er nok konsentrert i Siem Reap og Phnom Penh,
men også i disse byene, samt på landsbygda, er det massiv fattigdom.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar