Filipinene – Manila, tid
for pause
Etter en hel dag på flyplassen i Bangkok, samt at nattflyet
startet 1 ½ time forsinket, og det var et elendig flyselskap, ankom jeg Manila
kl 7 om morgenen. Jeg var da ganske sliten. På veien til hotellet hadde jeg en
veldig pratsom drosjesjåfør, så da tenkte jeg at nå trenger jeg en pause.
Jeg har nå reist i nesten én måned, og det har vært mage opplevelser og
inntrykk. De lengre flyreisene er også slitsomme.
Jeg har bestilt det hotellet som har høyest rangering av
hotellene i Manila av tidligere gjester, på Booking.com, og, det er et
meget bra hotell. Et nyåpnet designhotell. Flott og lys arkitektur. Meget
stilig. Alt fungerer, også det trådløse internettet. Både hotellet og rommet er
utformet veldig praktisk.
På toppen (10. Etasje) er det en takterrasse med restaurant/bar,
med flott utsikt over Manila. Jeg har en følelse av luksus her. Og dette koster
vel penger? Nei, jeg betaler 450 kroner døgnet, og jeg ville ikke ha reagert om
jeg måtte betale det dobbelte, ei heller det tredobbelte. I og med at hotellet
er helt nytt, regner jeg med at de starter ut med lave priser, og at det om et
par år koster minst dobbelt så mye.
Jeg har vært litt rundt i Manila, leide meg en sykkeldrosje,
men de har ingen severdigheter som tilsvarer Shwedagon i Yangon, Royal
Palace/Wat Pho i Bangkok eller Angkor i Siem Reap. Manila er ingen turistmagnet.
Det er nok andre steder på Filipinene som er mer interessant som turismål.
Om å bestille
hoteller
På hele denne turen har jeg bestilt hoteller på Booking.com
(bortsett fra da jeg var ved Inle Lake i Burma og fulgte Lonely Plantes råd, og
det gikk galt). Jeg har veldig god erfaring med Booking.com. Her legger
tidligere gjester inn sin vurdering, i form av både poengskåre og kommentarer,
og så langt har jeg bodd veldig bra. Et nytt designhotell i Bangkok til 250 kroner
natta, samt også et nytt og flott hotell i Siem Reap til 150 kroner natta.
Så dere som skal ut å reise, både i Norge og verden forøvrig,
bruk Booking.com, skriv navn på stedet dere skal bo, og gå inn og sorter hotellene
etter Review Score, så kan dere vurdere skårene og prisen.
Oversysselsetting
Hele veien fra Beograd og hit har jeg opplevd en enorm
oversysselsetting på hoteller og restauranter. I resesjonen på hotellet i
Manila kan det stå opp til 5 ansatte bak skranken, og når jeg kommer med mitt
ærende smiler alle imøtekommende, og du blir forvirret over hvem jeg skal
henvende meg til. Hvem av de 5 blikkene skal jeg møte? Det står også opp til 2-3
personer og åpner inngangsdøren for deg. Det mest ekstreme eksemplet var en
kaffebar i en park i Yangon, der det var 5-6 bord; jeg var eneste gjest, og bak
disken var det 7 ungdommer som jobbet der. Kan noen av dere på
økonomiutdanningen forklare meg hvorfor det er en så enorm oversysselsetting i
mindre økonomisk utviklede land?
Sitter nå på flyplassen i Singapore, og skal fly videre til
Auckland New Zealand. Her som på de fleste andre flyplassene jeg har vært, har jeg med Diners-kortet tilgang til utmerkede lounger, med gratis mat og drikke.
Så flott reklame for Booking.com. Hvis man søker "Kragerø" så finner man de fine ferieleilighetene på Bergland, som ligger an til å få toppscore i Kragerø! 10 - 9,2 - 7,9 er foreløbige tilbakemeldinger :-)
SvarSlettHar bare brukt Booking.com til bestilling av hoteller for vår Europatur til sommeren, og deler din tilfredshet for nettstedet.