mandag 30. april 2012


Filipinene – Manila, tid for pause
Etter en hel dag på flyplassen i Bangkok, samt at nattflyet startet 1 ½ time forsinket, og det var et elendig flyselskap, ankom jeg Manila kl 7 om morgenen. Jeg var da ganske sliten. På veien til hotellet hadde jeg en veldig pratsom drosjesjåfør, så da tenkte jeg at nå trenger jeg en pause. Jeg har nå reist i nesten én måned, og det har vært mage opplevelser og inntrykk. De lengre flyreisene er også slitsomme.

Jeg har bestilt det hotellet som har høyest rangering av hotellene i Manila av tidligere gjester, på Booking.com, og, det er et meget bra hotell. Et nyåpnet designhotell. Flott og lys arkitektur. Meget stilig. Alt fungerer, også det trådløse internettet. Både hotellet og rommet er utformet veldig praktisk. 


På toppen (10. Etasje) er det en takterrasse med restaurant/bar, med flott utsikt over Manila. Jeg har en følelse av luksus her. Og dette koster vel penger? Nei, jeg betaler 450 kroner døgnet, og jeg ville ikke ha reagert om jeg måtte betale det dobbelte, ei heller det tredobbelte. I og med at hotellet er helt nytt, regner jeg med at de starter ut med lave priser, og at det om et par år koster minst dobbelt så mye.


Jeg har vært litt rundt i Manila, leide meg en sykkeldrosje, men de har ingen severdigheter som tilsvarer Shwedagon i Yangon, Royal Palace/Wat Pho i Bangkok eller Angkor i Siem Reap. Manila er ingen turistmagnet. Det er nok andre steder på Filipinene som er mer interessant som turismål.

Om å bestille hoteller
På hele denne turen har jeg bestilt hoteller på Booking.com (bortsett fra da jeg var ved Inle Lake i Burma og fulgte Lonely Plantes råd, og det gikk galt). Jeg har veldig god erfaring med Booking.com. Her legger tidligere gjester inn sin vurdering, i form av både poengskåre og kommentarer, og så langt har jeg bodd veldig bra. Et nytt designhotell i Bangkok til 250 kroner natta, samt også et nytt og flott hotell i Siem Reap til 150 kroner natta.

Så dere som skal ut å reise, både i Norge og verden forøvrig, bruk Booking.com, skriv navn på stedet dere skal bo, og gå inn og sorter hotellene etter Review Score, så kan dere vurdere skårene og prisen.   

Oversysselsetting
Hele veien fra Beograd og hit har jeg opplevd en enorm oversysselsetting på hoteller og restauranter. I resesjonen på hotellet i Manila kan det stå opp til 5 ansatte bak skranken, og når jeg kommer med mitt ærende smiler alle imøtekommende, og du blir forvirret over hvem jeg skal henvende meg til. Hvem av de 5 blikkene skal jeg møte? Det står også opp til 2-3 personer og åpner inngangsdøren for deg. Det mest ekstreme eksemplet var en kaffebar i en park i Yangon, der det var 5-6 bord; jeg var eneste gjest, og bak disken var det 7 ungdommer som jobbet der. Kan noen av dere på økonomiutdanningen forklare meg hvorfor det er en så enorm oversysselsetting i mindre økonomisk utviklede land?

Sitter nå på flyplassen i Singapore, og skal fly videre til Auckland New Zealand. Her som på de fleste andre flyplassene jeg har vært, har jeg med Diners-kortet tilgang til utmerkede lounger, med gratis mat og drikke.  

1 kommentar:

  1. Så flott reklame for Booking.com. Hvis man søker "Kragerø" så finner man de fine ferieleilighetene på Bergland, som ligger an til å få toppscore i Kragerø! 10 - 9,2 - 7,9 er foreløbige tilbakemeldinger :-)
    Har bare brukt Booking.com til bestilling av hoteller for vår Europatur til sommeren, og deler din tilfredshet for nettstedet.

    SvarSlett