torsdag 21. juni 2012


Fransk Polynesia – Marquesøyene – Nuku Hiva
Jeg dro fra Rarotonga til Fransk Polynesia. Her snakker de jo fransk, og det gjør ikke jeg, så jeg var spent på hvordan det skulle gå å snakker engelsk, og det har gått veldig bra. De lærer engelsk allerede fra første klasse i barneskolen.

Jeg var først noen dager på Tahiti, men er nå på Nuku Hiva, den største av Marquesøyene. Fransk Polynesia er et kjempesvært område, nesten på størrelse med Europa. Det tok 3,5 time å fly fra Tahiti til Nuku Hiva, altså samme avstand som Oslo-Milano.

Det bor cirka 2 500 mennesker på øya, de fleste i Taiohae, som ligger ved en bukt (som er et vulkansk krater), med fantastiske omgivelser.


En stor del av øya er dekket med et større vulkansk krater, der halvparten av kraterkanten utgjør røffe fjell på land, mens den andre halvparten er under vann. Jeg er med på en guidet tur der vi går langs deler av kraterkanten. For å komme dit er det først en ½ times båttur og under veis kommer det delfiner og hilser på oss. Det var røff sjø, men vi lander i er en bukt skjermet fra det bølgete havet. Når vi er på land ser vi en liten hai (cirka 50 cm) i vannkanten.


Turen, (begge veier) er cirka 4 timers gange. Først er det dyrket land, med all verdens frukttrær, men etter hvert er det ganske tett regnskog, og inn i mellom ser vi disse helt spesielle fjellformasjonene. 




Vi spiser medbragt lunsj ved en elv, og da dukker ferskvannsålene opp, og vi mater disse.


Dagen etter er det guidet tur med bil, og da ser vi andre deler av øya, blant annet denne kraterkanten. Dette er virkelig taggete fjelltopper.


Jeg har jo sett mye natur på denne reisen, men ikke slik rå natur som dette.

Faunaen er helt spesiell. Kokosnøtter, bananer og papaya vokser det over alt på de øyene jeg har vært, samt også her, så det er jeg blitt vant til, mer særlig her er det så enormt mange forskjellige typer eksotisk frukt. Noe dyrkes, men det er også masse som vokser  vilt: mango, vanilje, pasjonsfrukt, kakaaobønner, ananas, guava, karambole (stjernefrukt) og greipfrukt (som er store som fotballer), for å nevne noen, samt også en rekke frukter som jeg aldri har sett eller hørt om. Det er også masse forskjellige nøtter, blant annet cashewnøtter (som vokser på trær). Det vokser blant annet 10 forskjellige sorter bananer her. Det er også masse forskjellige blomster, mens jeg er mer opptatt av det som kan spises. Dette er det nærmeste jeg har vært Edens hage.   

Karambole
Mango er min favorittfrukt, og det er spesielt å se hvordan de vokser, samt å kunne spise dem helt ferske. 


Det er jo også mye fisk og skalldyr i havet, og her er litt av dagens fangst.


Også på disse to turene treffer jeg hyggelige og interessante mennesker. Selv om jeg reiser alene er det ikke problem å komme i kontakt med folk. Jeg bor på et lite gjestehus der det i tillegg til meg bor en italiener i 30-årene som skal reise rundt omkring i verden i 7 måneder, og vi satt i går kveld å utvekslet reiseerfaringer. 

Ja, dette er veldig spennende og ikke minst eksotisk.

Heller ikke her har jeg kontakt med noe mobilnett, og jeg regner med at jeg ikke får kontakt (og kan ta i mot/sende SMS) før jeg kommer til Santiago i Chile 7. juli.

2 kommentarer:

  1. Hei Asbjørn, spennende å lese bloggen og se på alle de fine bildene dine. Vi er på Skåtøy. Her regner det, men vi har det bra og gjør alt klart for sommerferien! Hilsen Inger, Kittan og Marius (Vi skal også hilse fra Fredrik, som er på Nordsjøen)

    SvarSlett
  2. Woow! Dette er bare helt fantastisk eksotisk.

    SvarSlett