mandag 2. juli 2012


Marquesasøyene – Hiva Oa
Jeg har vært på 3 av Marquesasøyene, først Nuku Hiva, deretter Hiva Oa, og så Fatu Hiva (ja det blir mange fremmede navn). Jeg har skrevet fra Nuku Hiva og Fatu Hiva, men også Hiva Oa fortjener en omtale.

På de sørlige stillehavsøyene er det relativt dyrt, og særlig i Fransk Polynesia. Jeg har derfor bodd veldig enkelt (selv enkel standard er dyrt her). Da jeg skulle til Hiva Oa (for å komme meg til Fatu Hiva), syntes jeg at jeg fortjente et bra sted og bo, og jeg ba Rose, min vertinne på Nuku Hiva, om å ringe å bestille bungalow til meg på et av de dyre stedene (og det var betydelig mye dyrere enn det jeg hadde  bodd på hittil). Jeg var innstilt på å betale ordinær pris, men Rose fikk reservert til halvparten av ordinær pris, og da ble noe, men ikke mye dyrere enn det jeg hadde betalt tidligere.




Hiva Oa Hanakee Pearl Lodge ligger høyt, med en fantastisk utsikt. Jeg bodde i en flott bungalow med stor balkong, og en helt vidunderlig utsikt. Sammenlignet med det meste jeg har bodd på er dette meget bra standard. Det er få gjester, og en uformell og avslappet atmosfære. Direktøren, Jan-Jacques, var hele tiden en meget omtenksom vert. Det virket som han alltid skjønte hva jeg ønsket og trengte.

Sammen med 3 fransker var jeg på en guidet tur rundt øya. Det er jo også her spektakulære fjell. Her er en badestrand 7-800 meter bered, som man kan ha for seg selv (men det er jo en lang og dyr reise).


Til lunsj fikk vi typisk hjemmelaget mat: villsvin (fanget på øya), geitekjøtt i kokosnøttmelk (fra øya), rå fisk, bananer i mange varianter, maniok og ships av brødfrukt. Det var et meget godt måltid, og det var mye og god smak av villsvinet og geitekjøttet. Jeg spiser ikke den råe fisken her (det er for store biter), men jeg har eller spist masse god fisk. 

Jeg har også drukket hvitvin fra Tahiti. Den var for så vidt drikkbar, men det er nok mer en eksotisk erfaring enn en nytelse.

To kjente kunstnere bodde sine siste år i Atuona, den største byen på Hiva Oa; Paul Gauguin, som døde i 1903, og Jacques Brel som døde i 1979. Det er et museum med kopier av en del av Gauguins bilder, og selv en amatør som meg ser hvem som blant annet har inspirert Edward Munch. Det er også et lite museum for Brel. Begge er gravlagt her.



De 3 Marquesasøyene jeg var på ble en veldig god og interessant opplevelse. Disse øyene har en helt spesiell rå, men også frodig natur. Men det er også mye kultur (som jeg ikke har skrevet noe om). Her er det få turister, så vertskapet der jeg bodde gjorde sitt ytterste for å legge til rette slik at jeg skulle få et best mulig opphold, og det fikk jeg.  







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar